Dans onder vuur
Documentairemakers Mildred Roethof volgt choreografe Wies Bloemen een jaar in haar obsessieve passie voor de dans. Met de voorstellingen van Dansgezelschap AYA schopt ze tegen de schenen van kneuterig Nederland en breekt taboes met onderwerpen als, seks en de dood. Een stuk maken over zelfbevrediging is haar manier om antwoord te geven aan de verheerlijking van pornografie. Maar de choreografe staat onder vuur, zowel privé als professioneel. In de film ‘Dans onder Vuur’ volgt de maker Wies Bloemen dicht op de huid terwijl zij wordt bespuugd en bejubeld.
Soort:
Documentaire
Afnemer:
AT5
Jaar:
2013
Over de serie
Documentairemakers Mildred Roethof volgt choreografe Wies Bloemen een jaar in haar obsessieve passie voor de dans. Met de voorstellingen van Dansgezelschap AYA schopt ze tegen de schenen van kneuterig Nederland en breekt taboes met onderwerpen als, seks en de dood. Een stuk maken over zelfbevrediging is haar manier om antwoord te geven aan de verheerlijking van pornografie. Maar de choreografe staat onder vuur, zowel privé als professioneel. In de film ‘Dans onder Vuur’ volgt de maker Wies Bloemen dicht op de huid terwijl zij wordt bespuugd en bejubeld.
De documentaire is een ode aan de dans, maar ook een tijdsdocument in een uiterst turbulente tijd. Wies is een bevlogen choreografe die ooit zelfs hoogzwanger op de planken stond. Meer dan 25.000 jongeren zagen het afgelopen jaar haar dansstukken die vaak ruig, woest en ontregelend zijn. Niet voor niets heeft het programma ‘So You Think You Can Dance’ gebruik gemaakt van haar expertise.
Al 21 jaar houdt Wies zich staande als artistiek leidster van Dansgezelschap AYA. Zij heeft vele talentvolle dansers zien komen en gaan. Eén van haar in het oog springende dansers van dit moment is Dietje, een stoere breakdancer die in Nederland al twee keer kampioen is geworden en ook internationaal furore maakt. Wies drijft hem en de andere dansers tot het uiterste, ze dwingt hen te graven in eigen emoties en ervaringen. In het privéleven heeft Wies te dealen met een stel pubers en een man die trots op haar is maar baalt van het feit dat zij de succesvolle kostwinner is. Op het werk krijgt zij te maken met geblesseerde dansers, de stress bij het ontwikkelen van nieuwe voorstellingen en moet ze nog maar afwachten of haar dansgroep straks überhaupt kan blijven bestaan met het schrappen van de vele kunstsubsidies. Elvira Sweet, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor Cultuur, Bestuur en Zorg, die een belangrijke stem heeft in de subsidieregelingen, lijkt het niet zo te boeien dat het levenswerk van Wies Bloemen en haar dansers straks misschien wel als een kaartenhuis in elkaar stort.